luni, 16 aprilie 2012

Tortul iepurasului

Tort de morcov cu martipan


OK. Stiu. Pentru Romania, un tort care nu contine fructe, ci o leguma, fie ea cat de dulce, e ceva bizar. Totusi, cu ajutorul insistentelor serioase, incercarilor repetate (si unui ajutor nesperat din partea Starbucks care ofera o varianta foarte reusita de carrot cake), iata ca am reusit sa aduc traditionala prajitura englezeasca si pe masa noastra pascala. Am exagerat putin Pastele asta, e adevarat, dar nu am avut foarte multe plangeri si am confirmat ca cea mai buna solutie pentru a pastra numarul de calorii sub o valoare ce ar speria orice nutritionist este sa ofer minunile din cuptor drept cadou.
Solutia de anul acesta: ziua de nastere (un pic intarziata) a unchiului preferat si a doua zi de Pasti.
Reactii: nimeni nu se astepta ca prajitura sa contina morcovi (majoritatea nu m-au crezut nici macar atunci cand am jurat ca asa este), absolut toti (25) au mancat pana la ultima frimitura si mi-a fost solicitat imperios sa dezvalui locul din care l-am cumparat :) (asta din cauza martipanului).
Opinia personala: crema de mascarpone si zahar burbon a iesit mult mai bine decat varianta folosita de ziua tatei (cu Philadelphia). Martipanul este un pic prea dulce pentru gustul meu, dar puncteaza la efect vizual si rezolva problema esteticii acestui tort care nu poate beneficia de prea multe ornamente fructate. Gustul este surprinzator de suav, textura oscileaza intre finetea cremei de branza si bucatile crocante de nuci. Este cu siguranta ceva ce va deveni o traditie pascala.
Bonus: am facut prea multa compozitie si am folosit excesul pentru a face cateva briose (mi-au iesit 5) care au fost ideale langa cafeaua din dimineata zilei de Paste (chiar si fara crema de rigoare).
De notat: nu este un tort pentru 25 de persoane (12 portii e cam tot ce poate satisface), deci trebuie portie dubla pentru a nu te juca cu poftele oamenilor.


12 portii
Timp de preparare: 1 ora

Ingrediente
Blat:
500 g faina
200 g zahar
3 cani de morcov ras
4 oua
1/2 cana unt topit (sau ulei de floarea soarelui)
1/2 cana lapte 
1/2 cana nuci tocate grosier
1 praf de copt
scortisoara
zahar vanilat sau vanilie pastaie
coaja de lamaie

Crema:
500 g mascarpone (sau crema de branza)
100 g zahar farin (cu aroma de vanilie este indicat)
zahar burbon (sau pastaie de vanilie)

In plus:
200 g martipan alb
decoratiuni (oua mici de ciocolata, alune invelite in glazura de ciocolata, figurine, etc - ce aveti la indemana sau se potriveste tematic)

Blatul este extrem de simplu si nu presupune niciun talent deosebit, promit. Se amesteca faina, praful de copt, zaharul vanilat, coaja de lamaie si scortisoara. Separat, se bat ouale cu zaharul, untul topit si laptele. Se adauga peste faina si li se alatura morcovul ras si nucile.
Totul se toarna in forma unsa si tapetata si se coace timp de 40-50 minute.

Crema este ridicol de simpla. Se amesteca toate ingredientele la rece si se pastreaza in frigider pana la ornare.

Nu va ramane de facut decat sa raciti blatul, sa il taiati in trei si sa asamblati tortul. Se unge cu crema si la exterior si se pastreaza in frigider macar o noapte.
Marzipanul se pudreaza cu zahar farin si intinde cu un sucitor intr-un strat foarte subtire. Se aseaza peste tort si se niveleaza foarte bine, se taie excesul de material si se orneaza dupa cum va ghideaza imaginatia si resursele :)
See...soooo easy!!!
Si delicios, dupa cum pot depune marturie cei 25 de invitati.
Va invit sa incercati si voi si sa imi spuneti cum a iesit!

Rontzaiala placuta!


2 comentarii:

  1. Pai ma fata mea, martipanul se gaseste la magazin? adica bun de intins cu facaletzul, nu indesat in vreo ciucalata :) IUBESC martipanul, insa credeam ca e ceva reteta ultra secreta...de unde l-ai cumparat? :) as face de ziua mea(noastra) tortul asta :) iar funda aia e maxima :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. imi raspund singura :) am gasit martipan la Mega, numa bun de pus deasupra tortului :)

      Ștergere